sobota, 29 października 2011

Zagadnienie z Unii Europejskiej

1. Rada Europy
Rada Europy jest klasyczną organizacją międzynarodową, najstarszą organizacją polityczną w Europie. Skupia 47 państw, w tym wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej i Rosję. Celem jest ochrona praw człowieka, obrona demokracji parlamentarnej i rządów prawa. Siedzibą jest Strasburg. Organem sądowym jest Europejski Trybunał Praw Człowieka z siedzibą w Strasburgu.

2. Rada Europejska
Rada Europejska- skład: głowy państw lub szefowie rządów państw członkowskich oraz Przewodniczący Komisji Europejskiej
- UE korzysta z systemu instytucjonalnego WE

3. Traktaty założycielskie
    Wspólnoty Europejskie:
- EWWiS – Traktat ustanawiający EWWiS     podpisany 18 kwietnia 1951 w Paryżu (Traktat Paryski) – wygasł 22 lipca 2002
- WE (pierwotnie EWG) oraz
- EWEA (Euratom)
Traktat ustanawiający WE oraz Traktat ustanawiający EWWiS podpisane dnia 25 marca 1957 w Rzymie -(Traktaty Rzymskie)
    Unia Europejska:
Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podpisany dnia 7 lutego 1992 w Maastricht (Traktat z Maastricht)

4. Traktaty zmieniające
    Traktat o Fuzji Organów
    (Traktat ustanawiający jedną Radę i jedną Komisję Wspólnot Europejskich) - podpisany 8 kwietnia 1965 w Brukseli
     Jednolity Akt Europejski (JAE)
    - podpisany 17 lutego 1986 w Luksemburgu,
     Traktat Amsterdamski zmieniający Traktat o Unii Europejskiej, Traktaty ustanawiające Wspólnoty Europejskie i niektóre związane z nimi akty
    - podpisany 2 października 1997 w Amsterdamie, oraz
     Traktat Nicejski
    - podpisany 26 lutego 2001 w Nicei.

Traktat lizboński?????

5. Wejście w życie traktatu reformującego
Jeszcze nie wszedł w życie

6. Państwa zakładające Unię Europejską - 1951
Sześć krajów zgromadzonych w Paryżu: Belgia, Francja, Luksemburg, Niderlandy, Republika Federalna Niemiec i Włochy
podpisuje Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali (EWWiS).
Traktat wchodzi w życie 23 lipca 1952 r. na okres 50 lat,
więc 22 lipca 2002 r. Traktat wygasł.

7. Czego dotyczy układ z Schengen i czy terytorium pokrywa się z krajami UE?
Zniesienie kontroli osób na granicach. Nie pokrywa się z krajami UE – Norwegia nie należy do Unii, a należy o układu. System Informacji Schengen.

8. Data zjednoczenia Niemiec
03.10.1990

9. Skład Rady Europejskiej
W skład Rady Europejskiej wchodzą głowy państw lub szefowie rządów państw członkowskich UE i Przewodniczący Komisji Europejskiej.

10. Data wprowadzenia euro
2002-01-01
Banknoty i monety euro zostają wprowadzone do obiegu w 12 krajach strefy euro.

11. Data wejścia w życie Traktatu o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.
    2004-05-01

12. Wymień filary UE.
    I filar
Wspólnota Europejska i Euratom
„Filar wspólnotowy" obejmuje większość wspólnych polityk, w której decyzje podejmowane są na podstawie "metody wspólnotowej", z udziałem Komisji, Parlamentu i Rady.

    II filar
Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa Decyzje podejmowane są jedynie przez Radę.

    III filar
Współpraca Policyjna i Sądowa w Sprawach Karnych Decyzje podejmowane są jedynie przez Radę.

13. Pojęcie Acquis communautaire
 Dorobek wspólnotowy
Dziedzictwo wspólnotowe

Dorobek obejmuje wszystkie traktaty i akty prawne UE, deklaracje i uchwały, umowy międzynarodowe w sprawach UE oraz orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Dorobek obejmuje także działania podejmowane wspólnie przez rządy państw UE w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz w ramach Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. "Przyjmowanie dorobku" oznacza więc przyjęcie UE w takim kształcie, jaki ma ona na danym etapie rozwoju. Kraje kandydujące do członkostwa w UE muszą przyjąć dorobek zanim przystąpią do UE, i muszą włączyć prawo UE do swojego prawa krajowego.

14. Wymień organy UE
- Rada Europejska
Skład:
głowy państw lub szefowie rządów państw członkowskich oraz Przewodniczący Komisji Europejskiej

UE korzysta z systemu instytucjonalnego WE
    System instytucjonalny WE
    Organy główne (tzw. instytucje wspólnotowe)
    Organy doradcze (konsultacyjne/pomocnicze)
    Organy finansowe
    Organy zdecentralizowane
Organy główne:
    Parlament Europejski
    Rada Unii Europejskiej
    Komisja Europejska
    Trybunał Sprawiedliwości
    Sąd Pierwszej Instancji
    Trybunał Obrachunkowy
Organy doradcze:
(konsultacyjne/pomocnicze):

    Komitet Ekonomiczno-Społeczny

    Komitet Regionów
Ponadto:

    Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

    Europejski Inspektor Ochrony Danych
Organy finansowe:

    Europejski Bank Centralny (EBC)
    Europejski System Banków Centralnych (ESBC)
    Europejski Bank Inwestycyjny (EBI)

15. Frakcje polityczne
    Posłowie są członkami grup politycznych; do grup wstępują bez względu na narodowość, w zależności od poglądów politycznych. Obecnie w Parlamencie Europejskim istnieje osiem grup politycznych. 

    Grupy określają własną organizację wewnętrzną powołując przewodniczącego
(lub, w przypadku niektórych grup, dwóch współprzewodniczących), prezydium i sekretariat.
    W sali posiedzeń plenarnych miejsca są przydzielane posłom w zależności od ich przynależności politycznej, od lewej strony do prawej, po uzyskaniu zgody przewodniczących grup.
    Aby utworzyć grupę polityczną, potrzeba 20 posłów reprezentujących co najmniej jedną piątą Państw Członkowskich. Przystępowanie do kilku grup politycznych jest zabronione.
    Niektórzy posłowie nie należą do żadnej grupy politycznej, są to posłowie niezrzeszeni.
    Przed każdym głosowaniem na posiedzeniu plenarnym grupy polityczne analizują sprawozdania opracowane przez komisje parlamentarne i wnoszą poprawki.
    Stanowisko przyjęte przez grupę jest ustalane w drodze porozumienia wewnątrz grupy, na żadnego posła nie można nałożyć obowiązku głosowania w określony sposób.

16. Wyjaśnij funkcje konsultacyjne Parlamentu posługując się orzecznictwem.
    Funkcja konsultacyjna Parlamentu Europejskiego

    - wydawanie opinii, tzn. obligatoryjne lub fakultatywne konsultowanie z Parlamentem Europejskim konkretnej czynności

    Sprawa 138/79 Roquette Frėres v/ Rada, (Zb. Orz. 1980, s. 3333).

17. Podaj siedzibę Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Luksemburg

18. Kompetencje Trybunału Sprawiedliwości.
    Kontrola legalności aktów prawa wspólnotowego
(ETS jako sąd konstytucyjny albo administracyjny
oraz jako sąd apelacyjny)

    Rozstrzyganie spraw związanych z odpowiedzialnością
(ETS jako sąd międzynarodowy, sąd arbitrażowy, sąd pracy
albo jako sąd apelacyjny)

    Wydawanie orzeczeń wstępnych
(ETS jako „Sąd Najwyższy”)

19. Obywatelstwo
Obywatelem Unii jest każda osoba mająca przynależność Państwa Członkowskiego.
   Obywatelstwo Unii uzupełnia obywatelstwo krajowe, nie zastępując go jednak.

20. Skład Sądu ds. Służby Publicznej.
    7 sędziów

21. Skład Komitetu Regionów
    Podstawy traktatowe:    art. 263-265 TWE

    Ranga instytucji:        Organ doradczy Wspólnot 
                   
    Skład:            344 przedstawicieli pochodzących
                z 27 państw członkowskich UE
                    (21 z Polski)
    Zadanie:            wydawanie opinii

22. Wymień pierwotne źródła prawa wspólnotowego.
    traktaty założycielskie
        traktaty zmieniające traktaty założycielskie
        traktaty akcesyjne

23. Podaj definicję dyrektywy jako źródła prawa wspólnotowego.
Dyrektywa jest wiążąca, jeśli chodzi o zamierzony skutek dla każdego państwa członkowskiego, do którego jest skierowana, zostawiając jednak władzom krajowym wybór formy i metod.

24. Podaj definicję zasady prymatu prawa wspólnotowego posługując się orzecznictwem.
    Sprawa 6/64 Flaminio Costa c/ ENEL
W przypadku sprzeczności prawa krajowego z prawem wspólnotowym, organ stosujący prawo ma obowiązek zastosowania prawa wspólnotowego i niestosowania sprzecznego
z nim prawa krajowego.

25. Wyjaśnij problem zgodności Traktatu Akcesyjnego z Konstytucją RP.

26. Wyjaśnij zasadę bezpośredniego skutku prawa wspólnotowego posługując się orzecznictwem.
    Sprawa 26/62 N.V. Algemene Transport – en Expeditie Onderneming Van Gend & Loos v/ Holenderska Administracja Podatkowa
    Jednostka indywidualna ma możliwość bezpośredniego powoływania się na normy prawa wspólnotowego przed krajowymi organami stosowania prawa, w tym
przed sądami krajowymi, celem realizacji uprawnień wynikających z bezpośrednio skutecznych norm prawa wspólnotowego.
                                                                           Trybunał Sprawiedliwości


    Przesłanki bezpośredniej skuteczności prawa wspólnotowego. Norma prawa wspólnotowego musi być:
–    jasna i precyzyjna
–    bezwarunkowa
–    nadawać uprawnienia jednostkom

27. Zasada bezpośredniego stosowania prawa wspólnotowego.
    Sprawa 106/77 Administracja Finansów Państwowych c/ Simmenthal SpA,

Zasada bezpośredniego stosowania prawa wspólnotowego (dotyczy co do zasady rozporządzeń)

    Akty prawa wspólnotowego ze swej natury stają się częścią krajowych systemów prawnych bez potrzeby dokonywania jakichkolwiek czynności transpozycyjnych i wywierają skutki bezpośrednie w stosunku do jednostek;
    Akty prawa wspólnotowego mają taką samą moc obowiązującą we wszystkich państwach członkowskich;
    Obowiązywanie aktów prawa wspólnotowego zależy wyłącznie
od publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
    Bezpośrednia stosowalność wymaga, by wejście w życie rozporządzenia i jego stosowanie na rzecz lub z obciążeniem jednostek odbywało się bez jakiegokolwiek środka recypującego do prawa krajowego.

28. Wyjaśnij zasadę bezpośredniego skutku postanowień traktatowych posługując się orzecznictwem.
Sprawa 43/75 Gabrielle Defrenne v/ Sabena.
Sprawa C-281/98 Roman Angonese v. Cassa di Risparmio di Bolzano SpA

29. Wyjaśnij zasadę bezpośredniego skutku rozporządzeń posługując się orzecznictwem.
Sprawa C-253/00 Antonio Muñoz y Cia SA et Superior Fruiticola SA
    v. Frumar Ltd et Redbridge Produce Marketing Ltd.

30. Wyjaśnij zasadę bezpośredniego skutku dyrektyw posługując się orzecznictwem.
    Sprawa 8/81 Ursula Becker v/ Urząd Finansowy Münster-Innenstadt;
    Sprawa 152/84 M. Marshall v/ Southampton and South-West Hampshire Area Health Authority;
    Sprawa 14/83 S. Von Colson i E. Kamann v/ Kraj federalny Północna Nadrenia-Westfalia;
    Sprawa C-271/91 M. H. Marshall v/ Southampton and South-West Hampshire Area Health Authority;
    Sprawa C-10689 Marleasing S.A. v. La Comercial International de Alimentación S.A.


31. Wyjaśnij zasadę bezpośredniego skutku decyzji posługując się orzecznictwem.
Sprawa 9/70 Franz Grad v. Urząd Finansowy Traunstein, Zb. Orz. 1970, s. 825

- decyzja 65/271 skierowana do państw dotycząca harmonizacji przepisów o transporcie lądowym oraz
- dyrektywa 67/227 harmonizująca ustawodawstwo
o podatku obrotowym

32. Wyjaśnij zasadę bezpośredniego skutku umów międzynarodowych w tym stowarzyszeniowych posługując się orzecznictwem.
Układ ustanawiający stowarzyszenie między RP a WE i ich państwami członkowskimi
podpisany 16 grudnia 1991 (wszedł w życie 1 lutego 1994):

    Sprawa C-162/00 Kraj Federalny Płn. Nadrenia-Westfalia
v. Beata Pokrzeptowicz-Meyer;

Pozostałe polskie sprawy z zakresu Układu Europejskiego:
    Sprawa C-63/99 The Queen v. Secretary of State for the Home Department,
ex parte: Wiesław Głoszczuk i Elżbieta Głoszczuk (swoboda przedsiębiorczości, samozatrudnienie);
    Sprawa C-268/99 Aldona Małgorzata Jany i inni v. Sekretarz Stanu
ds. Sprawiedliwości (swoboda przedsiębiorczości, samozatrudnienie);.

Stowarzyszenie Turcji z UE:

    Sprawa C-383/03 Ergül Dogan v. Sicherheitsdirektion für das Bundesland Vorarlberg
    Sprawa C-373/03 Ceyhun Aydinli v. Land Baden-Württemberg
- Obywatel turecki, który zgodnie z decyzją 1/80 w sprawie rozwoju stowarzyszenia wydaną przez Radę Stowarzyszenia na podstawie Układu ustanawiającego stowarzyszenia między EWG a Turcją, korzysta z prawa swobodnego dostępu do dowolnej pracy najemnej, nie traci tego uprawnienia z powodu zaprzestania działalności zawodowej podczas okresu pozbawienia wolności, nawet jeśli trwa on wiele lat, ponieważ jego nieobecność na legalnym rynku pracy przyjmującego państwa członkowskiego jest tymczasowa.


32. Wyjaśnij zasadę odpowiedzialności państw członkowskich z naruszeniem prawa wspólnotowego.
    w związku z brakiem implemetacji dyrektyw:
• Sprawa C-6/90 i C-9/90 Andrea Francovich i Daniela Bonifaci v. Włochy

    w związku z błędami ustawodawcy:
• Sprawa C-46/93 i C-48/93 Brasserie du Pęcheur S.A.
v. RFN

    w związku z wydaniem przez sąd krajowy wyroku naruszającego prawo wspólnotowe:
• Sprawa C-224/01 G. Köbler

33. Filary Wspólnoty.

34. Katalog praw obywatelskich.
1.    Prawo do poruszania się i przebywania na terytorium państw członkowskich UE
2.    Bierne i czynne prawo wyborcze w krajowych wyborach samorządowych i do Parlamentu Europejskiego
3.    Możliwość korzystania z opieki dyplomatycznej i konsularnej państwa członkowskiego
4.    Prawo petycji do Parlamentu Europejskiego i Rzecznika Praw Obywatelskich

35. Na czym polega prawo połączenia się osób.
Sprawa C-200/02 Kunqian Catherine Zhu i Man Lavette Chen przeciwko Secretary of State for the Home Department.

Prawo pobytu - Dziecko mające obywatelstwo Państwa Członkowskiego, ale przebywające w innym Państwie Członkowskim - Rodzice będący obywatelami państwa trzeciego - Prawo pobytu matki w tym drugim Państwie Członkowskim.

36. Wyjaśnij pojęcie towarów posługując się orzecznictwem.
Sprawa 7/68 Komisja v. Włochy

a ponadto:
Sprawa C-2/90 Komisja v. Belgia (odpady)
Sprawa 6/64 F. Costa v. E.N.E.L.

37. Wyjaśnij na czym polega zakaz opłat o skutku podobnym do cła.
    Sprawa 106/77 Amministrazione delle Finanze dello Stato przeciwko Simmenthal SpA.

    Sprawa 313/05 Maciej Brzeziński przeciwko Dyrektor Izby Celnej w Warszawie.

38. Wyjaśnij na czym polega zakaz monopoli państwowych.
    Sprawa C-72/83 Campus Oil Ltd. I inni v. Minister Przemysłu i Energii i inni

    Sprawa 6/64 Flaminio Costa v. ENEL

39. Podaj definicję pracownika posługując się orzecznictwem.
Orzeczenie Sądu z 19 marca 1964 r. w sprawie Mrs M.K.H. Hoekstra v. Bestuur der Bedrijfsvereniging voor Detailhandel en Ambachten Administration of the Industrial Board for Retail Trades and Businesses,
C-75/63, ECR 1964, s. 0347

    Wyrok został wydany w oparciu o wcześniejsze, już nieobowiązujące, Rozporządzenie Rady nr 58/3 EWG, dotyczące socjalnej ochrony migrujących pracowników.

    Definicja pracownika nie może być uwarunkowana definicją zawartą w wewnętrznych systemach państw członkowskich (np. w kodeksach pracy), lecz ma niezależne i samodzielne znaczenie w prawie wspólnotowym.
    Definiowanie w nawiązaniu do regulacji prawa krajowego grozi jednostronną modyfikacją pojęcia pracownika, a więc może ograniczyć zakres podmiotowy swobody przepływu pracowników, bez możliwości kontroli ze strony Wspólnoty. 
Orzeczenie Sądu z 23 marca 1982 r. w sprawie D.M. Levin v. Staatssecretaris van Justitie,
C-53/81, ECR 1982, s. 1035
    Sprawa dotyczyła obywatelki brytyjskiej p. Levin, która zatrudniona na terenie Niemiec otrzymywała skromny dochód (poniżej minimalnego wynagrodzenia określonego w prawie niemieckim), który łączyła z dochodem z dzierżawy swojego majątku w Wielkiej Brytanii. Dzierżawa stanowiła główne źródło utrzymania jej i małżonka. Władze niemieckie odmówiły przedłużenia pozwolenia na pobyt, argumentując to tym, iż źródłem utrzymania małżonków nie jest stosunek pracy.

    Status pracownika wspólnotowego można nabyć poprzez wykonywanie jakiegokolwiek zajęcia o charakterze ekonomicznym, na tyle szerokiego, by nie można było go traktować jako działalności marginalnej czy dodatkowej.
Orzeczenie Sądu z 3 czerwca 1986 r. w sprawie R.H. Kempf v. Staatssecretaris van Justitie,
C-139/85, ECR 1986, s. 1741

    Sprawa dotyczyła obywatela niemieckiego zatrudnionego w Holandii w charakterze nauczyciela muzyki. Tygodniowo pracował on zaledwie 12 godz., osiągając na tyle skromne dochody, że łączył je z publiczną pomocą finansową w postaci zasiłku z pomocy społecznej. W opinii sądu holenderskiego zatrudnienie nie miało celu ekonomicznego, a Pan Kempf nie był zdolny do zaspokajania swoich potrzeb poprzez pracę.

    Dochód otrzymywany z wykonywanej pracy może być nawet na takim poziomie, który nie zapewnia minimum socjalnego według prawa obowiązującego w danym państwie.
    Łączenie dochodu z pracy z pomocą finansową z funduszy publicznych nie wyłącza automatycznie stosowania przepisów wspólnotowych
    Wyjątki i derogacje muszą być interpretowane restrykcyjnie.
Orzeczenie Sądu z 3 lipca 1986 r. w sprawie Deborah Lawrie - Blum v. Land Baden – Württemberg,
C-66/85, ECR 1986, s. 2121

    Sprawa dotyczyła obywatelki Wielkiej Brytanii, której odmówiono odbycia stażu zawodowego będącego warunkiem zdania II egzaminu państwowego  i podjęcia pracy nauczyciela w niemieckim gimnazjum. Władze niemieckie powołały się na wyjątek (art. 39 ust. 4), który stanowił, że swoboda przepływu nie obejmuje pracowników służby publicznej, a nauczyciele - zgodnie z prawem niemieckim - uważani są za takich właśnie. 

    Pracownikiem w rozumieniu prawa wspólnotowego jest osoba, która wykonuje czynności przedstawiające wartość ekonomiczną, pod kierownictwem pracodawcy (praca podporządkowana), za odpłatnością
    Pojęcie „pracownik” jest definiowane zgodnie z obiektywnymi cechami charakteryzującymi stosunek pracy transgraniczny stosunek pracy
    Pojęcie pracownika nie może być definiowane poprzez wewnętrzne ustawodawstwo.

Orzeczenie Sądu z 5 października 1988 r. w sprawie Udo Steymann v. Staatssecretaris van Justitie,
C-196/87, ECR 1988, s. 6159

    Sprawa dotyczyła obywatela niemieckiego p. Steymanna, który podjął zatrudnienie jak hydraulik na terenie Holandii. Następnie przystąpił do wspólnoty religijnej Bhagwan, na rzecz której wykonywał szereg czynności w zamian za utrzymanie.

    O przyznaniu statusu pracownika zadecydowało zachowanie ekwiwalentności świadczeń pomiędzy sektą a jej członkiem.
    Otrzymywanie dochodu z wykonywanej pracy wcale nie musi mieć charakteru pieniężnego.
Orzeczenie Sądu z 26 lutego 1992 r. w sprawie M. J. E. Bernini v. Minister van Onderwijs en Wetenschappen,
C-3/90, ECR 1992, s. I-1071
Bernini była Włoszką, córką włoskich emigrantów, zatrudnionych w Holandii. Po ukończeniu szkół podjęła w Holandii pracę jako stażysta a następnie studia na kierunku architektury w Neapolu. Zwróciła się do Min. Edukacji i Nauki prośbą o dofinansowanie studiów, w oparciu o zasady finansowej pomocy udzielanej holenderskim studentom studiujących za granicą.

    Pracownikiem jest każda osoba, która świadczy autentyczną i efektywną działalność carries on genuine and effective activities, która ma wartość ekonomiczną, na podstawie stosunku pracy niezależnie od podstawy jego nawiązania w prawie krajowym
    Wymiar czasu pracy nie jest istotny, jednak czas  wykonywania pracy w niepełnym wymiarze nie może być na tyle ograniczony, by sprowadzał pracę do czynności przypadkowych lub pomocniczych
    Istną cechą wyróżniającą  transgraniczny stosunek pracy jest to osoba świadczy przez pewien czas usługi dla świadczenia wzajemnego pod kierownictwem innej osoby w zmian za co otrzymuje wynagrodzenie.
Orzeczenie Sądu z 30 maja 2006 r. Cynthia Mattern and Hajrudin Cikotic v Ministre du Travail et de l'Emploi
C-10/05, ECR 2006, s. I-03145 
C. Mattern obywatelka Luksemburga ukończyła w Belgii kurs kształcenia zawodowego w zakresie pomocy rodzinie i opieki. Od marca do czerwca 2003 r. odbyła w Belgii staż zawodowy jako pomoc pielęgniarska. Jednak wniosek męża pani Mattern – pana H. Cikotic obywatela państwa 3-go – o zezwolenie na zatrudnienie został odrzucony na tej podstawie, że pani Mattern nie jest pracownikiem migrującym, a jedynie korzysta z uprawnień jakie nadaje jej Traktat w art. 150 TWE w ramach polityki kształcenia zawodowego. Prawa obywateli państw 3-ch zależne są od statutu obywatela UE

Systemu edukacji (art. 149 TWE) i kształcenie zawodowe (art. 150 TWE) należą do kompetencji wewnętrznych państw. Obywatele UE mogą łączyć prawa z art.. 150 i art. 39. Stosunek prawny jaki łączy panią C. Mattern z instytucją, w której odbywała staż spełnia kryteria stosunku pracy jakie określił ETS  w sprawie 66/85 Lawrie Blumr. 2121, pkt 16 i 17 oraz z dnia 7 września 2004 r. w sprawie C 456/02 Trojani

40. Wyjaśnij na czym polega zatrudnienie w administracji publicznej posługując się orzecznictwem.
Orzeczenie Sądu z 3 lipca 1986 r. w sprawie Deborah Lawrie - Blum v. Land Baden – Württemberg,
C-66/85, ECR 1986, s. 2121
    Omawiana wcześniej sprawa obywatelki Wielkiej Brytanii, której odmówiono odbycia stażu zawodowego będącego warunkiem zdania II egzaminu państwowego  i podjęcia pracy nauczyciela w niemieckim gimnazjum.

    Zatrudnienie w służbie publicznej musi ograniczać się jedynie do stanowisk istotnych dla ochrony ważnych interesów państwa, a więc takich, które wymagają szczególnej więzi pomiędzy funkcjonariuszem a państwem, opartej na lojalności, jakiej można oczekiwać od własnych obywateli.
    Szczególna więź pomiędzy pracownikiem a państwem wynika z faktu, iż funkcjonariusz uczestniczy w wykonywaniu władczych uprawnień państwa lub stoi na straży ochrony jego interesów.
    Kwalifikacja danego stanowiska do służby publicznej opiera się na rodzaju zadań zlecanych do wykonania pracownikowi przez pracodawcę oraz odpowiedzialności, jaką ponosi pracownik w związku z wykonywanymi czynnościami. Kwalifikacja ta ma  więc charakter merytoryczny a nie formalny i jest wykonywana zgodnie z celami prawa wspólnotowego.

41. Wymień klauzule publiczne ograniczające swobodny przepływ ….
    Art. 39 ust. 3 TWE oraz Dyrektywa Rady nr 64/221 określają trzy przesłanki, które uprawniają państwo do wprowadzenia odstępstw od bezpośredniego i jednolitego stosowania prawa wspólnotowego. Są nimi: porządek publiczny, bezpieczeństwo publiczne i zdrowie publiczne.
    Klauzule publiczne podlegają interpretacji zawężającej. Ochrona interesów Wspólnoty Europejskiej jest nadrzędna w stosunku do ochrony interesów danego państwa.
    Ograniczenia praw indywidualnych (w tym wolności zatrudnienia - art. 39 TWE) mogą nastąpić jedynie w celu ochrony ważnego interesu państwa, limitując prawa podmiotów działających na terytorium danego kraju w sposób równomierny i uzasadniony.
    Ograniczenia muszą być stosowane z zachowaniem zasady proporcjonalności.
    Stosowanie klauzul podlega kontroli za strony organów UE.

Orzeczenie Sądu z 27 października 1977 r. w sprawie Régina v. Pierre Bouchereau,
C-30/77, ECR 1977, s. 1999

    Obywatel francuski p. Bouchereau, zatrudniony w Wielkiej Brytanii, został dwukrotnie skazany za nielegalne posiadanie narkotyków. Po odbyciu kary 12 miesięcy pozbawienia wolności, brytyjski sąd karny wystosował pismo rekomendujące deportację skazanego, co też uczyniono. Sąd rozpatrujący odwołanie od nakazu deportacji wystosował pytanie prejudycjalne do ETS czy skazujący wyrok wydany przez niezawisły sąd jest wystarczającym uzasadnieniem do wydalenia danej osoby, bowiem sama Dyrektywa nr 64/221 takiej przesłanki nie uwzględniała.

    ETS uznał, że postępowanie cudzoziemca godziło w porządek publiczny poprzez poważne naruszenie prawa, w związku z czym deportacja była jak najbardziej zasadna.


Orzeczenie Sądu z 18 maja 1982 r. w sprawie Rezguia Adoui v. Belgia i Miasto Liege oraz Dominique Cornuaille v. Belgia,
 połączone sprawy C-115 i C-116/81, ECR 1982, s. 1665
     Sprawa dotyczyła odmowy prawa wjazdu dwóch obywatelek Francji na terytorium Belgii. Odmowę argumentowano figurowaniem obu kobiet w kartotekach policyjnych za uprawianie prostytucji, chociaż tego rodzaju działalności nie zakazywano własnym obywatelkom.

    ETS uznał niewłaściwe zastosowanie klauzul publicznych, bowiem nierównomiernie dotykały one cudzoziemców i własnych obywateli.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz